Juni månad

Vi har haft en osedvanligt varm och solig junimånad det här året. Avslutningen innebar åter igen toppnoteringar i Målilla vad gäller temperatur. Nu återstår det att se om övergången till nästa månad, innebär en övergång också till annan väderlek.

Under juni månad brukar vi inte ha vanligt kyrkfika efter gudstjänsterna i församlingen. Istället tar vi med egen fikakorg och fortsätter gemenskapen efter gudstjänsten på någon annan plats. I år har vi varit vid Dieter & Heidis stuga i Rosenfors, vi har spelat boule på Målilla boulebana och vi har varit vid badplatsen vid Hesjön. Vid samma tillfälle passade ett tjugotal från församlingen på att vandra runt Hesjön. Det finns verkligen fin natur och smultronställen att upptäcka även på nära håll. Det är viktiga tillfällen för oss som församling, att få umgås och lära känna varandra mera.

I juni månad är det också alltid konferens på Nyhem utanför Mullsjö. Det är Pingströrelsens årliga konferens som går av stapeln före och under Midsommarhelgen. Flera av oss besökte konferensen, och fyra av våra nysvenska killar var med hela eller stora delar av konferensen. De varvade jobb med olika aktiviteter och kristna möten/gudstjänster. De kan berätta om hur mycket en sådan vecka betyder – både vad det gäller att möta Gud och att möta andra kristna. Vi är faktiskt väldigt många runt om i landet som tror på Jesus och vill följa honom. På Midsommardagen fick ytterligare ett gäng från vår församling följa med på en dagsutflykt med buss till Nyhem. Tack till Högsby Pingstförsamling, och tack till Kristina för möjligheten!

Sommar betyder också läger. Den sista veckan i månaden var det UV-Scoutläger utanför Värnamo. I år var det ett så kallat storläger med nästan 4 000 deltagare. Du kanske har noterat att lägret har uppmärksammats både i tidningar, radio och TV. Från Mörlunda var det ett glatt gäng som deltog även det här året. Det är så betydelsefullt för våra barn och ungdomar, att få komma iväg en vecka, och det är roligt för oss som församling att kunna erbjuda alla i UV-scout den möjligheten.

Själv har jag haft min första semestervecka, och vi har redan hunnit ta vår första tur med husvagnen. Det blir förhoppningsvis flera. Vill önska dig en fortsatt skön sommar. Även om verksamheten i församlingen går lite på sparlåga under juli månad, finns alltid möjligheten till umgänge med Gud genom bön och bibelläsning. Dessutom finns det bönesamlingar och gudstjänster att besöka både i vår församling och i kyrkor runt omkring, hela sommaren. Den här veckan – vecka 27 – rekommenderar jag spännande tältmöten i Sävsjö med bland andra Sebastian Stakset, Carl-Gustaf Severin och Hans Weichbrodt. Och den kommande veckan – vecka 28 – är det Smålandskonferens på Ralingsås, utanför Aneby.